Nordic Walking BASISCURSUS

 

Volgens de nieuwe norm bewegen is regelmatig een rondje wandelen of fietsen niet meer voldoende. Naast 2,5 uur matig intensief bewegen zijn ook 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen nodig. Dat kan bijvoorbeeld door regelmatig te gaan traplopen.

Maar het kan ook simpeler en makkelijker in dezelfde tijd als uw gebruikelijk rondje. Met Nordic Walking beweegt u volgens de nieuwe norm en doet u al deze oefeningen in een.

Hoe kan dat? Met Nordic Walking gebruik je veel meer spieren dan met wandelen. Zo train je behalve je benen ook je arm, rug en nekspieren maar belast je heupen en enkels niet extra hierdoor. Je knieën worden zelfs minder belast. Je hart en longfunctie wordt wel meer belast maar dit is juist wat de nieuwe norm voorschrijft. Daarnaast bouw je een betere conditie op, beweeg je stabieler en wordt je loophouding beter.

Al met al is de kans op blessures kleiner dan bijvoorbeeld bij hardlopen. Een andere leuke bijkomstigheid is dat je tot wel 30% meer calorieën verbrand. Nog een voordeel is dat je geen speciale kleding nodig hebt. Goed ventilerende wandelkleding en lage wandelschoenen zijn voldoende. Het is wel van belang dat je goede Nordic Walking poles (stokken) hebt die op de juist hoogte staan.

Het allerbelangrijkste is dat je de juiste techniek gebruikt wordt. Anders is Nordic Walking niet effectief. Bij de basiscursus Nordic Walking van Iphitos leert u de basisbeginselen van de techniek in 6 lessen. We starten vanaf het clubgebouw (Nilantspad 3, Losser, achter het AJC96 gebouw) op woensdag 20 september om 19.00 uur. De basiscursus is voor Iphitos leden gratis. Voor niet leden is de prijs € 10,- in totaal. Voor meer informatie kunt u bellen met Iphitos Nordic Walking trainer Jinne Stienstra: 06-515 311 23



Anthony Chickillo Jersey